Tapahtumat

Lottasukupolvet ja kaksi perustajajäsentä kohtaavat 13.2.2023 Nikolainkulmassa. Pauliina, uusi puheenjohtaja ja Kaisa, pikkjulotta/kunniajäsen.

SYYSKAUSI 2023

Ohjelma

Su 10.9.   klo 11:00.  Kirkkopyhä Kuokkalan kirkko. Keski-Suomen Alueneuvottelukunta.

Kahvitarjoilu.

Ma 11.9.   klo 13:00.  Lottakerho "Toiveiden tynnyri"   (7.9 ilmoittautuminen sihteerille).

Ke 27.9.   klo 10:45.  Virkistyspäivä Kuntokeskus LeWell,  lounas Viherlandiassa. (ilm.18.9.)

Lähtö tilausajolaiturin luota klo 10:15 (ilmoita kyytitarpeesi!)

Ma 9.10.   klo 13:00.  Lottakerho/"Aivojumppa". (ilm. ma 2.10.)

Ma 13.11.  klo 13:00.  Lottakerho "Pikkulotan Kultaiset Säännöt"  (il. ma 6.11.)

Ma 11.12.  klo 13:00.  Lottakerho / pikkujoulu. (ilm. ma 4.12.)

Tervetuloa mukaan toimintaan!

Kaikki Lottakerhotapahtumat pidetään Kuurojen yhdistyksen kokoustilassa Ilmarisenkatu 20, ellei muuta ilmoiteta.

Ilmoittautuminen kaikkiin tilaisuuksiin on tärkeää, koska ohjelmaan voi tulla muutoksia. Sihteeri ilmoittaa muutoksista ja antaa tarvittaessa tarkempia tietoja kaikille ilmoittautuneille.

KEVÄTKAUSI  2023

Ensimmäinen Lottakerho kokoontui 16.1. Ensin kahviteltiin, sitten Siipolan laulava pariskunta johdatti kaikille tuttujen laulujen pariin yhteislaulun voimalla. Kyllä siinä jo äänet aukesivat muutenkin kuin puhejänteiden kautta.

- Lottakerhojen tarkoituksena on jäsenten virkistäminen musiikin, taiteen, leikkien ja pelien muodossa. Yhdessäololle varataan tietoisesti aikaa. -

Helmikuun yhdessäolo toteutui 20-vuotisen toimintamme merkeissä 13.2. Nikolainkulmassa, Jyväskylässä. Arvokasta musiikkia, yhdistyksen perustajajäsenen ja ensimmäisen puheenjohtajan, historiantutkija Pauliina Ylitalon (synt. Kinnunen) juhlapuhe ja Ravintola Figaron tarjoilema juhlalounas. Samalla yleisö pääsi siis (tietämättään) tutustumaan yhdistyksen pian valittavaan puheenjohtajaan.

Helmikuussa oli myös yhdistyksen vuosikokous 27.2. Tässä kokouksessa valittiin siis uudeksi puheejohtajaksi Pauliina Ylitalo ja hallitukseen kaksi uutta jäsentä.

Entiseen tapaan veteraaneille järjestettävään Ilmavoimien Soittokunnan konserttiin  on meilläkin mahdollisuus osallistua. Se järjestetään 20.4. Palokan koulukeskuksessa.

Henkisen ja fyysisen vireyden kurssi järjestetään kuin järjestetäänkin tänä vuonna 18.-20.4., tällä kertaa Laukaan Peurungassa. Tähän on ollut jo varhainen ilmoittautuminen, mutta kannattaa tiedustella tilannetta vielä sihteeri Tuula Peltoselta.

Kevätkausi päättyy sitten Lotan päivänä (12.5.) vierailulla Viitaniemen Viitakotiin.

Muistathan ilmoittautua! Kaikki ilmoittautumiset ottaa vastaan sihteeri Tuula Peltonen (ks. yhteystiedot).

(Kokoontumiset ovat Kuurojen yhdistyksen tiloissa Ilmarisenk. 20, Jyväskylä, ellei toisin ilmoiteta.)

SYKSY 2022

Kaupungintalon vastaanotolla aloitettiin 30-vuotiaan liittomme juhlakokous Kajaanissa.
Ilmoittautumistiskin henkilökuntaa.
Saatiin mieluisat arpajaispalkinnot tuliaisiksi!
Liiton talousasiat käsittelyssä
Liittohallituksen jättäneille jaettiin standaarit.
Vuoden teko -palkinto myönnettiin Kainuun Lottaperinneyhdistykselle. Puheenjohtaja Aila Alasalmi ja kunniakirja.
Airan pikkulottapuvun tarinaa...
Annikki Hukkanen Kaipolasta on juuri vastaanottanut mitalinsa, siihen liittyvän kunniakirjan ja kunniamerkkien käytön ohjekirjan.
Liisa Huttuselle luovutettiin SVRM1 yhdessä sisarensa Kaisan kanssa 13.12.2021
Eeva Lampinen ja SVRM1 16.11.2021

Liittokokous pidettiin lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Kainuun Prikaatissa Kajaanissa. Yhdistyksemme kokousedustajina olivat Irmeli ja Riitta-Marja. Asuimme varuskunnan tiloissa kaksi päivää ja yötä. Saimme ainutkertaisia kokemuksia ja erinomaisen ylöspidon.

Tuliaisiksi kokousedustajamme voittivat arpajaisista nämä kaverit!

Tilaisuuksissamme pikkulotat ovat kertoneet tarinoitaan. Pikkulotta Aira Lehtinen tarinoi, ja näytillä oli myös hänen 4-vuotiaana saamansa pikkulottapuku.

Vuosina 2021 ja 2022 jaettiin Suomen lotille Tasavallan presidentin myöntämiä Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan 1. lk mitaleja (SVRM1).

K-S Lottaperinneyhdistyksen lottajäsenille myönnettiin 4.6.2021 ja 10.10.2021 yhteensä yhdeksän SVRM1 mitalia. Mitalit jaettiin hallituksen jäsenten toimesta jo iäkkäille vastaanottajilleen suoraan kotiin.

Luettelot mitalin saajista ovat Lottaperinneliiton kotisivun kautta luettavissa.

VUOSI 2021

Virpi kampaajana.
Aika valmista jo...
Museon taitavat ammattilaiset työnsä ääressä.
Kanttiinin vilskettä Käsityön Museon luentosalissa.
Puheenjohtaja ja NVL:n Alueneuvottelukunnan tuleva puheenjohtaja kahvittelevat lottakanttiinissa 9.10.2021. Museossa vietettiin kansallispuvun päivää.

Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita näyttely päättyi 17.10.2021. Näyttelyn aukioloaikana 16.4.-17.10.2021 Käsityön museossa oli kävijöitä noin 14000 eri puolilta Suomea. Kanttiinin parhaaksi kävijämääräksi kirjattiin (9.10.) noin 100 henkeä. Ohessa kuvia näyttelyn rakentamisesta keväällä 2021, kun yhdistyksemme hallituksen jäsenet pääsivät avustamaan museoväkeä.

Lottakanttiinit avattiin kerran kuussa yleisölle. Kanttiinitilaan koottiin kahvittelupöydät väljästi turvavälejä noudattaen klo 14-17 ajaksi.  Muina aikoina tilassa järjestettiin museon omaa toimintaa kuten käsityökursseja ym. Tilan seinät oli koristeltu museon kansatieteellisellä aineistolla. Kun kanttiini oli auki, tilassa oli esillä lottiin liittyvää kirjallista aineistoa,  ja siellänäytettiin näyttelyn aiheeseen  liittyvää videoaineistoa ja kuvaesityksiä.

Arjen turvallisuus-kurssilaisia 12.10.2020 Vanhassa Pappilassa.Talo ei enää ole käytettävissämme, valitettavasti!

Lottakanttiini avautui syksyllä 2021 pe 13.8., pe 17.9. ja la 9.10. klo 14-17. Kahvin ja pullan lisäksi esillä oli lotta-aiheista luettavaa ja myytävää, myös mainioita Lottamuseon tuotteita!
Muonituspäällikkö Elsa Laurénin käyttämä juhla-asu odottaa tässä näyttelyn vitriiniin laittoa. Mallinuken viimeistelyn hoitivat perinnelotat rutiinilla.
Anopin talvi- ja jatkosodassa käyttämä lottapuku, joka joutui varkaiden käsiin maaliskuussa 2021...
Retki Mikkelin Sodan ja Rauhan keskus Muistiin 28.8.2021 yhdessä K-S Sotilaspoikien Killan kanssa on mielenkiintoinen ja hauska. Kiitos Sotilaspojille järjestelyistä!
Lottien työstä kertova osasto Muistissa. Vierailimme Mikkelissä syksyllä 2021.
Asemasodan aikaisia, kauniita puhdetöitä Muistissa.
Marskin työhuoneen arvokas ja vaatimaton miljöö Muistissa.
Näyttely Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita juliste Käsityön Museon edessä.

Vuonna 2021 tuli kuluneeksi 100 vuotta Lotta Svärd järjestön perustamisesta. Suomen Lottaperinneliitto panosti vuonna vahvasti näihin 100-vuotisjuhliin. Kaksikymmentäkuusi jäsenyhdistystä ympäri Suomen järjesti juhlavuoteen liittyviä tilaisuuksia kuten lottakanttiinin toimintaa ja juhlajumalanpalveluksen paikkakunnillaan. Sekä Lottaperinneliiton että Lotta Svärd säätiön verkkosivuilla kerrotaan näistä lukuisista tapahtumista.

Tarkkaan säädelty, yhtenäinen asu muodosti kurinalaisen Lotta Svärd järjestön ulkoisen tunnuksen. Asuun liittyi myös yhdistyksemme vuoden 2021 tärkein tapahtuma "Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita" pienoisnäyttely Jyväskylässä. Se järjestettiin yhteistyössä Suomen Käsityön Museon kanssa 16.4.-17.10.2021 . Näyttelyn yhteydessä toimi kuukausittain myös lottakanttiini. Vuoden 2021 Lotanpäivän 12.5. tapahtumassa mm. kuultiin Ilmavoimamuseon johtajan Kai Mecklinin esitys ilmavalvontalottien toiminnasta.

Näyttely päättyi 17.10.2021. Näyttelyn aukioloaikana museossa kävijöitä laskettiin olleen noin 14000. Kiitos kaikille: museon työntekijöille, yksittäisille lahjoittajille, yhdistyksen kanttiinia hoitaneille hallituksen jäsenille - ja tietysti yhteistyökumppaneille Keski-Suomen museolle, Lottamuseolle ja Ilmavoimamuseolle. Lottaperinne elää!

Samana päivänä 17.10.2021 yhdistys järjesti yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan kanssa Lotta Svärd 100v juhlajumalanpalveluksen Kaupunginkirkossa. Piispa Simo Peura saarnasi ja Nk Vappujen Tuulantei lauluyhtye avusti musiikissa. Lisäksi reserviläiset ja partiolaiset olivat mukana avustamassa sekä kirkossa että seppelpartiossa Kalevalaisten Naisten patsaalla. Tilaisuuden jälkeen juotiin lottakanttiinin tarjoamat kirkkokahvit.

Syksyn 2021 ohjelman päätti uudessa kokoontumispaikassa vietetty pikkujoulu 13.12. Ks. Kuvagalleria.

Päivitetty 28.1.2022 MF

Noudatetaan turvaohjeita ja pysytään terveinä! Kyllä tästä selvitään!

Runnin vuolas, lähdeperäinen virta Kylpylän kupeessa.
HFV2017
Lähikartanossa ei tällä kerralla asustanut kukaan meistä.
HFV2017
Voimanlähde, jonka vettä joimme joka päivä monesti.
HFV2017
Ystävykset, pikkulotat Lea ja Marjatta yhteistoiminnallisessa tuokiossa. HFV2017
Runnin kurssin puhdetöitä esittelevät pikkulotta Aira ja lotta Anna-Liisa. HFV 2017.

Henkisen ja fyysisen vireyden kursseja on järjestetty usein. Ohessa kuvia vuoden 2017 Runnin kolmipäväiseltä kurssilta.

Vuoden 2020 kurssi jouduttiin peruuttamaan koronatilanteen vuoksi.

Vuonna 2021 toivoimme tilanteen jo helpottaneen. Niin ollen tutkimme mahdollisuuksia järjestää lotta- ja pikkulottajäsenillemme henkisen ja fyysisen vireyden kurssin mahdollisesti ensi keväänä 2022 jos riittävä rokotekattavuus saavutetaan...

Valitettavasti huhtikuun 2022 HFV kurssi Runnilla jouduttiin kuitenkin peruuttamaan sairaustapauksen vuoksi.

Nyt, keväällä 2023 HFV-kurssi järjestetään Laukaan Peurungassa! Ks. ylh.