KEVÄTKAUSI  2022

Ma 28.2.       klo 14.00.         Vuosikokous.              Ilmoittaudu viimeistään Ma 21.2

Ti-To 5-7.4.     Suunniteltu Runnin kylpylän henkisen ja fyysisen vireyden
                        kurssi ei toteudu ohjaajan vakavan sairauden vuoksi.

To 21.4     klo 18.00             Olen Suomalainen-konsertti            Ilmoittaudu viim.1.4
                                              Palokan koulukeskuksessa
                                              Lipun hinta 20 €
                                              Bussikuljetus (yhdistys maksaa kyydin)
                                              Lähtö klo17.00 tilausajolaiturista
                                              Harjukadulta

To 12.5.        klo 14.00.        Petäjäveden retki         Ilmoittaudu viimeistään To 28.4

Lounas Kumpusen
                                              Matkailutilalla ja
                                              tutustuminen Petäjäveden
                                              Vanhaan Kirkoon oppaan kanssa.
                                              Lähtö bussilla klo 10.00
                                              Tilausajolaiturista Harjukadulta.
                                              Retken omavastuu 20€

KAIKKI TAPAHTUMAT PIDETÄÄN KUUROJEN YHDISTYKSEN KOKOUSTILASSA ILMARISENKATU  20. ELLEI TOISIN ILMOITETA.

ILMOITTAUTUMINEN KAIKKIIN TILAISUUKSIIN Sihteeri Tuula Peltoselle 050-3695990 Ilmoittautuminen on tärkeää, sillä koronatilanne saattaa edelleen aiheuttaa muutoksia ohjelmaan ja sihteeri ilmoittaa muutoksista jokaiselle ilmoittautuneelle.

VUOSI 2021

Virpi kampaajana.
Aika valmista jo...
Museon taitavat ammattilaiset työnsä ääressä.
Kanttiinin vilskettä Käsityön Museon luentosalissa.
Puheenjohtaja ja NVL:n Alueneuvottelukunnan tuleva puheenjohtaja kahvittelevat lottakanttiinissa 9.10.2021. Museossa vietettiin kansallispuvun päivää.

Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita näyttely on päättynyt 17.10.2021. Näyttelyn aukioloaikana 16.4.-17.10.2021 Käsityön museossa oli kävijöitä noin 14000 eri puolilta Suomea. Kanttiinin parhaaksi kävijämääräksi kirjattiin (9.10.) noin 100 henkeä. Ohessa kuvia näyttelyn rakentamisesta keväällä 2021, kun yhdistyksemme hallituksen jäsenet pääsivät avustamaan museoväkeä.

Lottakanttiinit avattiin kerran kuussa yleisölle. Kanttiinitilaan koottiin kahvittelupöydät väljästi turvavälejä noudattaen klo 14-17 ajaksi.  Muina aikoina tilassa järjestettiin museon omaa toimintaa kuten käsityökursseja ym. Tilan seinät oli koristeltu museon kansatieteellisellä aineistolla. Kun kanttiini oli auki, tilassa näytettiin lottiin liittyvää videoaineistoa ja kuvaesityksiä.

Arjen turvallisuus-kurssilaisia 12.10.2020 Vanhassa Pappilassa.Talo ei enää ole käytettävissämme, valitettavasti!

Lottakanttiini avautui syksyllä 2021 pe 13.8., pe 17.9. ja la 9.10. klo 14-17. Kahvin ja pullan lisäksi esillä oli lotta-aiheista luettavaa ja myytävää, myös mainioita Lottamuseon tuotteita!
Muonituspäällikkö Elsa Laurénin käyttämä juhla-asu odottaa tässä näyttelyn vitriiniin laittoa. Mallinuken viimeistelyn hoitivat perinnelotat rutiinilla.
Anopin talvi- ja jatkosodassa käyttämä lottapuku, joka joutui varkaiden käsiin maaliskuussa 2021...
Retki Mikkelin Sodan ja Rauhan keskus Muistiin 28.8.2021 yhdessä K-S Sotilaspoikien Killan kanssa on mielenkiintoinen ja hauska. Kiitos Sotilaspojille järjestelyistä!
Lottien työstä kertova osasto Muistissa. Vierailimme Mikkelissä syksyllä 2021.
Asemasodan aikaisia, kauniita puhdetöitä Muistissa.
Marskin työhuoneen arvokas ja vaatimaton miljöö Muistissa.
Näyttely Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita juliste Käsityön Museon edessä.

Vuonna 2021 tuli kuluneeksi 100 vuotta Lotta Svärd järjestön perustamisesta. Suomen Lottaperinneliitto panosti vuonna vahvasti näihin 100-vuotisjuhliin. Kaksikymmentäkuusi jäsenyhdistystä ympäri Suomen järjesti juhlavuoteen liittyviä tilaisuuksia kuten lottakanttiinin toimintaa ja juhlajumalanpalveluksen paikkakunnillaan. Sekä Lottaperinneliiton että Lotta Svärd säätiön verkkosivuilla kerrotaan näistä lukuisista tapahtumista.

Tarkkaan säädelty, yhtenäinen asu muodosti kurinalaisen Lotta Svärd järjestön ulkoisen tunnuksen. Asuun liittyi myös yhdistyksemme vuoden 2021 tärkein tapahtuma "Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita" pienoisnäyttely Jyväskylässä. Se järjestettiin yhteistyössä Suomen Käsityön Museon kanssa 16.4.-17.10.2021 . Näyttelyn yhteydessä toimi kuukausittain myös lottakanttiini. Vuoden 2021 Lotanpäivän 12.5. tapahtumassa mm. kuultiin Ilmavoimamuseon johtajan Kai Mecklinin esitys ilmavalvontalottien toiminnasta.

Näyttely päättyi 17.10.2021. Näyttelyn aukioloaikana museossa kävijöitä laskettiin olleen noin 14000. Kiitos kaikille: museon työntekijöille, yksittäisille lahjoittajille, yhdistyksen kanttiinia hoitaneille hallituksen jäsenille - ja tietysti yhteistyökumppaneille Keski-Suomen museolle, Lottamuseolle ja Ilmavoimamuseolle. Lottaperinne elää!

Samana päivänä 17.10.2021 yhdistys järjesti yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan kanssa Lotta Svärd 100v juhlajumalanpalveluksen Kaupunginkirkossa. Piispa Simo Peura saarnasi ja Nk Vappujen Tuulantei lauluyhtye avusti musiikissa. Lisäksi reserviläiset ja partiolaiset olivat mukana avustamassa sekä kirkossa että seppelpartiossa Kalevalaisten Naisten patsaalla. Tilaisuuden jälkeen juotiin lottakanttiinin tarjoamat kirkkokahvit.

Syksyn 2021 ohjelman päätti uudessa kokoontumispaikassa vietetty pikkujoulu 13.12. Ks. Kuvagalleria.

Päivitetty 28.1.2022 MF

Noudatetaan turvaohjeita ja pysytään terveinä! Kyllä tästä selvitään!

Runnin vuolas, lähdeperäinen virta Kylpylän kupeessa.
HFV2017
Lähikartanossa ei tällä kerralla asustanut kukaan meistä.
HFV2017
Voimanlähde, jonka vettä joimme joka päivä monesti.
HFV2017
Ystävykset, pikkulotat Lea ja Marjatta yhteistoiminnallisessa tuokiossa. HFV2017
Runnin kurssin puhdetöitä esittelevät pikkulotta Aira ja lotta Anna-Liisa. HFV 2017.

RUNNIN KUVIA VUODEN 2017 HFV-KURSSILTA

Vuoden 2020 kurssi peruutettiin koronatilanteen vuoksi.

Vuonna 2021 toivomme tilanteen jo helpottaneen. Niin ollen tutkimme mahdollisuuksia järjestää lotta- ja pikkulottajäsenillemme henkisen ja fyysisen vireyden kurssin mahdollisesti ensi keväänä 2022 jos riittävä rokotekattavuus saavutetaan...

Valitettavasti huhtikuun 2022 HFV kurssi Runnilla on jouduttu peruuttamaan sairastapauksen vuoksi. Ensi syksynä yritetään vielä kerran!