Virpi kampaajana.
Käsi irti, että hihat mahtuu paikalleen!
Aika valmista jo...
Museon taitavat ammattilaiset työnsä ääressä.

Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita näyttely on vielä lokakuuhun saakka avoinna (päättyy 17.10.2021). Ohessa kuvia näyttelyn rakentamisesta keväällä 2021. Yhdistyksen hallituksen jäsenet museoväen apujoukkona.

Perinteinen tapaamispaikkamme on ollut ns. Wanha Pappila aivan Jyväskylän keskustassa.
Arjen turvallisuus-kurssilaisia 12.10.2020 Vanhassa Pappilassa.
Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita näyttely on avattu Käsityön museossa, Suomen Kansallispukukeskuksessa Kauppakatu 25, Jyväskylä.

Lottakanttiini avautuu syksyllä 2021 pe 13.8., pe 17.9. ja la 9.10. klo 14-17. Kahvin ja pullan lisäksi esillä lotta-aiheista luettavaa ja myytävää, myös mainioita Lottamuseon tuotteita!
Muonituspäällikkö Elsa Laurénin käyttämä juhla-asu odottaa näyttelyn vitriiniin laittoa. Mallinuken viimeistelyn hoitivat perinnelotat rutiinilla.
Anopin talvi- ja jatkosodassa käyttämä lottapuku, joka joutui varkaiden käsiin maaliskuussa 2021...
Retki Mikkelin Sodan ja Rauhan keskus Muistiin 28.8. yhdessä K-S Sotilaspoikien Killan kanssa on mielenkiintoinen ja hauska. Kiitos Sotilaspojille järjestelyistä!
Lottien työstä kertova osasto Muistissa.
Asemasodan aikaisia, kauniita puhdetöitä Muistissa.
Marskin työhuoneen arvokas ja vaatimaton miljöö Muistissa.

TÄNÄ VUONNA 2021 tulee siis kuluneeksi 100 vuotta Lotta Svärd järjestön perustamisesta. Suomen Lottaperinneliitto ry panostaa vuonna 2021 vahvasti näihin 100-vuotisjuhliin. Kaksikymmentäyhdeksän jäsenyhdistystä ympäri Suomen järjestää juhlavuoteen liittyviä tilaisuuksia kuten lottakanttiinin toimintaa ja juhlajumalanpalveluksen paikkakunnillaan. Sekä Lottaperinneliiton että Lotta Svärd säätiön verkkosivuilla kerrotaan näistä lukuisista tapahtumista. Edessä on siis mielenkiintoinen vuosi 2021 yhteistyössä Lotta Svärd Säätiön ja Tuusulan Lottamuseon kanssa!

Tarkkaan säädelty, yhtenäinen asu muodosti kurinalaisen Lotta Svärd järjestön ulkoisen tunnuksen. Asuun liittyy myös yhdistyksemme vuoden 2021 tärkein tapahtuma "Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita" pienoisnäyttely Jyväskylässä. Se järjestetään yhteistyössä Suomen Käsityön Museon kanssa 16.4.-17.10.2021 . Näyttelyn yhteydessä toimii kuukausittain myös lottakanttiini. Vuoden 2021 Lotanpäivän 12.5. tapahtuma liittyi oleellisesti näyttelyyn.

Lottakanttiini aukeaa viimeisen kerran siis la 9.10. klo 14-17 museon 2. krs. Hissi on.

Näyttely päättyi 17.10.2021. Näyttelyn aukioloaikana museossa kävijöitä laskettiin olleen noin 14000. Kiitos kaikille: museon työntekijöille, yksittäisille lahjoittajille, yhdistyksen kanttiinia hoitaneille hallituksen jäsenille - ja tietysti yhteistyökumppaneille Keski-Suomen museolle, Lottamuseolle ja Ilmavoimamuseolle. Lottaperinne elää!

Noudatetaan turvaohjeita ja pysytään terveinä! Kyllä tästä selvitään!

päivitetty 13.11.2021f

Runnin vuolas, lähdeperäinen virta Kylpylän kupeessa.
HFV2017
Lähikartanossa ei tällä kerralla asustanut kukaan meistä.
HFV2017
Voimanlähde, jonka vettä joimme joka päivä monesti.
HFV2017
Ystävykset, pikkulotat Lea ja Marjatta yhteistoiminnallisessa tuokiossa. HFV2017

RUNNIN KUVIA VUODEN 2017 HFV-KURSSILTA

Vuoden 2020 kurssi peruutettiin koronatilanteen vuoksi.

Vuonna 2021 toivomme tilanteen jo helpottaneen. Niin ollen tutkimme mahdollisuuksia järjestää lotta- ja pikkulottajäsenillemme henkisen ja fyysisen vireyden kurssin mahdollisesti ensi keväänä 2022 jos riittävä koronakattavuus saavutetaan...